måndag 16 mars 2009

Upp till kamp mot snusket

Har med fasa iakttagit sopberget som växer längs vägarna.
Gemene man tycks tro det vara helt legalt att dumpa skit längs vägarna nu mera.
Tidigare hade man en påse man la ner rester i som blev under resan
men nu tycks det som om man bara kastar ut skiten genom fönstren.
Detta otyg måste få ett slut.
Var ute på en utflykt denna söndag och vad ser man......
Skit och åter skit, det krävs bara en liten parkeringsplats
för att folk dumpar vad de har i skräpväg.
Här nedan kommer lite exempel på vad som dumpas.
Klicka och förstora bilden, hur kan man kasta glas och plast i naturen
när man är medveten om att det finns djur i naturen!!!!
Detta är en syn som jag tror att många ser när de åker en tur.
Men varför gör ingen något,
Var tog Håll Sverige rent vägen!!!!
Har alla glömt vad som gäller?
Har detta med vårt sopsorterande att göra eller vad beror det på....?
Har vi föräldrar glömt att upplysa våra barn hur man ska bete sig.
Eller är det ren slöhet som gör att det är enklare att kasta skräpet direkt .
Det hade varit mycket bättre om alla tog hem sin egen skit .

Förslag till vad vi kan göra:
1. De som dömts till samhällstjänst kunde hjälpa till att städa våra vägar.
2. Idrottsföreningar kanske kan städa mot en dusör från kommunen
3. Inför fri jakt och skottpengar på skit spridare.

Hjälp mig att hitta vägar för att lösa skit problematiken i vår underbara natur,
tänk på allemansrätten som är unik.
Vi måste värna om vad vi har i vår natur.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för kommentaren.

Ja det är hemskt vad folk skräpar ner. Överallt. Själv slänger jag allt skräp i bilen, så hela min bil ser ut som en papperskorg :) Vi måste ändå värna om vår svenska natur :)

gumman sa...

ja det är helt sjukt. Jag körde förbi en tv som låg i skogen häromdagen.

Namn: Eva sa...

Håller helt med i allt du skriver! Jag har precis varit ute på skogspromenad här i Sjörröd och fann under min vandrig: demolerad hårddisk, ölburkar, plastpåsar fulla med skräp, sopsäckar med uppräfsade löv mm mm mm! Ser INTE vackert ut!!!
Håll Sverige rent!!!