onsdag 29 oktober 2008

Något gott till middagen


I dag ska vi ha lax till middag.
Redskap:
Brunnsring, 1-2 st tallplankor, 6-12 st snidade björkplugg, några nävar salt (efter behov) fingertoppskänsla, björk ved, tallkottar, tändstickor.

Eldningen börjar ungefär samtidigt som man smörjer in (idag) laxen i salt, laxen ska ligga i ca.4 timmar insmord i salt, man eldar samtidigt i brunnsringen så att den blir riktigt varm (liten fin eld). När man känner att värmen i brunnsringen börjar bli jämn, då spikar vi upp laxen på plankorna,man kan inte använda spik för de blir varma och då lossnar laxen.
Nu har vi kommit till själva rökningen av laxen, lägg på tallkottar på elden detta kommer att sprida en härlig rök och doft ställ ner plankorna som bilden visar ej för närma elden man ska kunna hålla en hand emellan elden och plankorna utan att bränna sig. Sedan vänder man plankorna efter ca. 15 minuters mellanrum hela tiden tills fisken är färdig. Laxen kan avnjutas efter ca. 1-2 timmar allt efter vad laxen väger.


Denna anrättning kan man inte förklara den måste smakas av med ett gott vin och tillbehör vad man själv önskar. Glöm ej att sköta om fyren hela tiden med tallkottar och björkved, man måste hålla jämn värme för att få det bästa resultatet.


Detta är bara en läcker bit.
Kött kan med fördel rökas på detta sättet också, men ej för tjocka bitar.

2 kommentarer:

Namn: Eva sa...

Herre jisses vad det ser gott ut!! Hade jag haft en brunnsring och tallplankor skulle jag gett mig på det direkt! Var införskaffar man denna utrustning?

gumman sa...

Gud såå gott...
Ja som du vet älskar jag sushi men all fisk är god tycker jag.