söndag 12 oktober 2008

Vad gör man??

Vaknar upp jag och min sambo alldeles igentäppta och harkliga av rök,vad ska vi göra??? Måste man ring brandkår eller vem när hela huset luktar ja som en eldsvåda (släkt), dagen då man inte visste vad, trött och glåmig av att inte kunnat sova.
Man ska ringa brandkåren för att få hjälp, detta fick jag reda på ifrån någon i Norge, man ska hyra en rökätare???? Okay vad är detta och var hyr man en sådan ätare??? Känner någon som Jobbar vid brandkåren Ringer, man ringer 112 men man säger ej akut, de kopplar till brandkåren. Det är här man måste börja att tänka, har du ringt försäkringsbolaget,nej, gör det och återkom sedan, hämta f-pappren ringer var god dröj 15 samtal före tålamod, tålamod, 45 min senare 1 samtal före tack gode... luften håller på att ta slut, tvärdraget gör inte saken bättre (kallt).

Väl framme, vi kopplar dig till en skade reglerare, att vänta är härligt tack för att min sambo är en handlings kraftig man så att han släkte i natt när lågorna slog upp. Jag väntade i ca. 10 min sen fick jag tala med skade regleraren, frid och fröjd han ringer brandkåren för att vi ska få låna den speciella rökätaren. Brand chefen kom kl 11 med rökätaren samt en fläkt, detta har gjort att vi kan andas utan att må dåligt. Måndag ska skaderegleraren återkomma med hur vi ska gå vidare, pannan fungerar inte som den ska, så vi har inget varm vatten eller värme.

Inga kommentarer: